SOLOKOLOS A Triple Solo Performance by Jeroen Stevens, Elko Blijweert and Mauro Pawlowski

 17 MARCH 2021 deSingel, Antwerp PREMIERE (annul)

 

 

23 MARCH 2021 STUK, Leuven (postponed to 2022, date tbc)

 

31 MAY 2021 Het Oude Badhuis, Antwerpen (postponed, date tbc)

 

3 JUNE 2021 NONA, Mechelen (annul) 

 

5 OCTOBER 2021 CC, Mechelen 

 

26 NOVEMBER 2021 Next Festival, Schouwburg, Kortrijk

 

Tour: From March 2021 on

 

 

 

Creatie, uitvoering en muziek

Look Ma I’m Dancin’ Jeroen Stevens

On Left Bank Elko Blijweert

Rocker Mauro Antonio Pawlowski

 

Dramaturgie, artistieke coördinatie  Greet Van Poeck

Lichtontwerp                                                   Krispijn Schuyesmans, geassisteerd door                                          Francis Gahide

Geluid en technische coördinatie         Pepijn Mesure

Kostuums Look Ma I’m Dancin’              Tina Schott

Choreografie   On Left Bank                    Greet Van Poeck

Coach beweging On Left Bank               Lisbeth Gruwez, Simon Dhaen

 

Coproductie        deSingel

Residenties         WPZimmer, deSingel, Het Oude Badhuis, De Studio

 

Met steun van   Voetvolk, Ultima Vez, Kringwinkel Antwerpen, STUK

Boeking               Griet De Blende www.rumoer.be

 

Foto’s        © CC BY-SA 4.0 DE SINGEL, foto Patrick Florin, 2021

 

Met SOLOKOLOS, A Triple Solo Performance, kiezen Jeroen, Elko en Mauro resoluut voor performance. In hun solo’s Look Ma I’m Dancin’, On Left Bank en Rocker, vloeien populaire cultuur, het dagdagelijkse leven en invloeden uit verschillende kunststromingen in elkaar. In hun bij wijlen knettergek artiestenbrein herinterpreteren deze drie koningen uit Onderland folkloristische gebruiken, nicheculturen en autobiografische belevenissen. SOLOKOLOS is een drieluik van drie individuele kunstenaars met een sterke onderlinge band. In SOLOKOLOS worden drie semi-autobiografische personages neergezet die zwemen naar een en dezelfde figuur in verschillende levensfases.

Mauro, Elko en Jeroen brengen een wonderlijk bizar en bij wijlen ontroerend spektakel van beweging, voordracht, tableaux vivants en muziek. Alle drie situeren ze zich in de avantgardistische methode: grote invloeden zijn kunstvormen ontstaan in de tweede helft van de 20ste eeuw zoals conceptuele kunst, Arte Povera, Absurdisme, Art Brut, (Neo) Pop Art en andere kunstvormen waarbij vastgeroeste denkpatronen over kunst, politiek en samenleving in vraag gesteld worden. Ze geloven in de kracht van humor en zullen die dan ook met grote serieux exploiteren.

De SOLOKOLOS afgevaardigden komen op bezoek: drie curieuze universums, drie unieke performers en drie maal muziek, een verbasterde versie van wierook, mirre en goud.

 

Look Ma I’m Dancin’ – Jeroen Stevens

In Look Ma I’m Dancin’ danst Jeroen op eigen composities een persoonlijke stream of consciousness. In een woordeloze monologue intérieur zet hij een rollercoaster van ideeën, observaties en herinneringen om in beweging. Look Ma I’m Dancin’ is een grillige uitputtingsslag waarin precisie en nonchalance, plezier en leed, luchtigheid en ernst, zelfportret en karikatuur, een dunne lijn blijken. In guerrilla stijl en bewapend met fluiten, elektronica en percussie, vuurt hij zijn hoogstpersoonlijke interpretaties van bestaande dansvormen af op het publiek. Jeroen pleegt, minutieus opgebouwd rond een sterk muzikaal frame van eigen composities, zijn fragiele en humoristische Harakiri van de intellectuele en geschoolde dans; Jeroen doet wat hij graag doet, danst zoals hij graag danst, en creëert zo met Look Ma I’m Dancin’ een soort danse brute, très rythmée; een muzikale en dansante stroom aan gevoelens en gedachtenflarden vol referenties aan bestaande dansstijlen die hem nauw aan het hart liggen. 

 

 

On Left Bank – Elko Blijweert

 In On Left Bank neemt Elko het publiek mee op een trip door zijn cerebrale en emotionele logica. Hij gaat op zoek naar de oorsprong van handelingen die hij leerde kennen in zijn jeugd, waarin een vorm van onheil bezongen worden. Van zijn grootvader leert hij liederen en dansen kennen die gelijkenissen vertonen met rituelen uit andere beschavingen. Op zoek naar de betekenis van deze Vlaamse gebruiken, legt hij verbanden en vindt hij gelijkenissen met verschillende culturen doorheen de geschiedenis en over heel de wereld. Het is een zoektocht naar ‘een waarheid’, die sterk beïnvloed wordt door zijn eigen ervaringen, geschiedschriften, reizen en fantasie. On Left Bank is een mélange van voordracht geïnspireerd op het avantgarde ‘solotoneel’ uit de jaren 1960 en ’70, beweging geënt op folkloristische dans en gevechtsport van Borneo tot Jean-Claude Van Damme, en eigen composities met invloeden van voodoo gitaar uit Haïti tot de politiek geladen hip hop van Amerikaanse rapper Paris.

Inspiratiebronnen zijn o.a. de Italiaanse post-avantgardistische muziektheatergroep Magazzini Criminale, de Zweedse musique concrète componist en visueel artiest Rune Lindblad, het Zweeds muzikaal hoorspel-duo Semikolon Radio 1965 en Erik Thys’ ‘Psychogenocide, over psychiatrie, kunst en massamoord onder de Nazi’s’.

 On Left Bank is een autobiografisch en poëtisch manifest waarin wat echt is en wat niet, vloeibaar wordt in ieders verbeelding.

 

 

Rocker – Mauro Antonio Pawlowski 

Het is moeilijk om Mauro’s stijl te vatten en te weten te komen wie hij eigenlijk is. Maar in Rocker licht hij voor de aandachtige kijker een tipje van de sluier op. Doorheen een serie tableaux vivants, die een fascinatie voor Oost-Europese kunstenaars als Edward Kransinski, Tadeusz Kantor en Witold Gombrowic verraden, creëert Mauro een zonderlinge interpretatie van het leven van ‘de Rocker’. In een reeks installaties die hij Wallace and Grommits-gewijs in elkaar puzzelt, brengt hij op droefgeestige wijze een poëtische constructie van onder meer een twijfelachtige goeroe, een ter plekke trappelende solo artiest, een dubieuze vedette en de mysterieuze Robert.

Rocker is een merkwaardige aarzeling tussen aan- en afwezigheid, starten en terugdeinzen, de solitaire drang en het verlangen naar dialoog.

 

 

ARTISTIEK TEAM

Elko, Jeroen en Mauro zijn drie veel gevraagde multi-getalenteerde muzikanten bij internationaal toerende bands, theater- en dansgezelschappen. Vanuit heel verschillende artistieke achtergronden hebben ze elk een unieke individuele stijl ontwikkeld. Dankzij en ondanks hun persoonlijke expertise, verrijken ze elkaar complementair en matchen ze als geen ander: om die redenen spelen ze regelmatig bij dezelfde bands en gezelschappen. Ook componeren ze alle drie hun eigen muziek, in samenwerking met anderen of solo. Zij werden meermaals uitgenodigd als componist en/of live muzikant voor voorstellingen van (inter-)nationaal gerenommeerde regisseurs als Wim Vandekeybus, Lisbeth Gruwez, Marc Maillard, en (muziek)theatergezelschappen als Zuidpool, De Roovers, Het nieuwstedelijk …

 

De invloed van deze samenwerkingen is duidelijk te merken in hun eigen concerten: meer dan ooit maken ze gebruik van performance elementen: beweging/dans, spoken word, theatraal licht, gebruik van rekwisieten, film, fotografie, animatie… Hun concerten overstijgen een pure muzikale beleving, wat niet onopgemerkt blijft voor fans en critici.

Nu leiden al deze ervaringen tot een organische, doch uitdagende verbreding van hun artistiek traject: de creatie van een eigen voorstelling met focus op beweging, spoken word, installatie en/of poëzie, … solo’s waarin ze zelf performen en waarvoor uiteraard ook (live) muziek gecomponeerd wordt.

 

Jeroen, Mauro en Elko concentreren zich dan wel op de ontwikkeling van hun persoonlijk performance idioom, ze hebben ook die onderlinge match die ze in dit project willen benadrukken. Bijgevolg kiezen ze ervoor hun solo’s te presenteren als een avondvullend drieluik: een focus op hun artistieke authenticiteit én hun ‘artist-bound’.

 

 

Jeroen Stevens studeerde als hedendaags drummer en percussionist af aan het Antwerps Conservatorium en is actief als multi-instrumentalist bij bands van uiteenlopende genres als DAAU, Gruppo di Pawlowski, King Dick, IH8 Camera e.a..

In 2009 speelt hij voor het eerst muziek in een dansvoorstelling: nieuwZwart van Wim Vandekeybus met Mauro en Elko. Wim ziet onmiddellijk zijn talent als performer en laat hem acteren in Bêt Noir (Nederlands en Duits), tekst voordragen in IT 3.0 (Engels) en dansen in Speak Low (2015). Jeroens bewegingsmateriaal kan omschreven worden als hilarische en slimme knipogen naar hedendaagse en populaire dans.

Hij integreert steeds meer performante elementen in concerten met zijn kompanen en in zijn eigen performances Vier Seizoenen, Bril Performance en Performance in Neue Aachener Kunstverein. Jeroen vindt ondermeer inspiratie bij kunstenaars als de Amerikaanse conceptueel artiest Alex Da Corte en de Britse video, beeldend en muzikaal kunstenaar David Shrigley.

 

 

Elko Blijweert studeerde gitaar aan de Jazz Studio en het Conservatorium in Antwerpen en speelt sinds zijn 14de bij een resem aan bands, o.m. Kiss My Jazz, Front 242, Dead Man Ray, Eriksson Delcroix, Gruppo di Pawlowski. Hij is geliefd vanwege zijn talent om nét die (bijtend, melancholisch, atonaal, …) muzikale toets toe te voegen die de muziek doet onderscheiden van eender welke andere band. Zijn virtuoos gitaarspel, van jazz en country over metal tot noise, maken hem one of Belgium’s finest guitarists.

Sinds zijn 20ste componeert en speelt hij muziek voor theater en dans (Sam Louwyck, Ultima Vez, froefroe, Voetvolk e.a.). Het is dankzij deze ervaring dat hij een sterk dramaturgisch inzicht verwerft en interesse ontwikkelt in beweging en spoken word. Deze invloed is duidelijk te zien in zijn eigen (samenwerkings-)projecten: Lonesome No More, Triadische Balletten, Left Bank Drive, A Closer Walk with Behemoth, De Nor des Hoofds, …: concerten doorspekt met beweging, film, fotografie, spoken word en/of met een theatrale setting. Ook bij andere bands is hij geëvolueerd tot een uitgesproken performante muzikant.

 

 

Mauro Antonio Pawlowski leert reeds jong de knepen van het vak bij coverbands en balorkesten. Tegelijk luistert hij naar alle muziekgenres, verslindt literatuur en pulp, volgt de beeldende en podiumkunsten en bingewatcht film en TV. Van obscuur over populair tot intellectualistisch, alles is creatief materiaal voor Mauro’s eigen projecten (Evil Superstars, Mauro and the Grooms, Gruppo di Pawslowski, Maurits Pauwels, e.a.). Zijn open geest voor alle mogelijke invloeden en zijn uniek kunstenaarstalent, maken van hem de graag geziene en veelzijdige instrumentalist en zanger bij bands als X-Legged Sally, dEUS, Club Moral, Kiss My Jazz en zovele andere.

Mauro’s performances zijn beroemd en berucht: als solitaire troubadour, als zelf-mutilerende sjamaan bij Gruppo di Pawlowski of als de met potten, pannen en kettingzagen jonglerende Somnabula, een geboren showman die verdergaat waar anderen stoppen.

Ook hij is veelgevraagd als componist en muzikant voor theater- en dansvoorstellingen (Ultima Vez, Theater Zuidpool, froefroe, De Roovers, …). Niet enkel zijn muzikaal talent, maar ook zijn présence, gestiek en energie op het podium worden beschouwd als een groot pluspunt voor de kwaliteit van de voorstellingen.

Gezegend met een geniaal eclectisch brein vol demonische verdraaiingen en milde gekte, meandert Mauro van obscure noise en black metal naar pop en schlager over poëzie naar beeldende kunst en performance. Hij is een veelgevraagd artiest en weet telkens opnieuw zijn concerten en projecten een eigenzinnige en bijzondere toets te geven waardoor hij zich onderscheidt van de anderen.

 

 

INFO & BOEKING

 

Griet De Blende +32477681421 griet@rumoer.be