Nacht & Ontij

In 2018 is het precies 50 jaar geleden dat Boudewijn De Groot zijn plaat ‘Nacht en Ontij’ opnam, een plaat die er uitspringt in het oeuvre van de artiest omwille van het experimentele karakter en de eigenzinnige teksten. Het album bestaat uit drie lange nummers (Babylon en Heksensabbat, deel 1 en 2) en heeft in 50 jaar tijd een cultstatus gekregen. Deze status is mede te danken aan de professionele hulp en de opnametechnieken van de onvolprezen elektronicapionier Dick Raaijmakers. Zijn werk en audiotechnologische aanpak is tot op de dag van vandaag een inspiratiebron voor jonge electronicamuzikanten en kunstenaars in het algemeen. 

 Het album verbaast en overrompelt door een roekeloze aanpak. De spanning tussen het verhevene en de lage driften, een problematiek van alle tijden, wordt hier uitgevochten in de setting van een Walpurgisnacht. Een muzikale koortsdroom, bevolkt met tijdloze personages uit mythes, legenden en sagen, waarbij Boudewijn de Groot zich niet beperkt tot de klassieke popsong. Op ‘Nacht en Ontij’ gaat het van vakkundig gearrangeerde melodieën en psychedelica tot 20ste eeuwse avant-garde technieken.

Mauro Pawlowski en Phillippe Cortens creëerden in voorjaar 2018 een muzikale herinterpretatie van het album ‘Nacht en Ontij’ (1968-1969) van Boudewijn de Groot. Met toestemming van deMeester zelf, hebben ze dit album nieuw leven ingeblazen en geactualiseerd met behoud van de geest van de originele uitvoering. Met een 11-koppige bezetting, het Braaknoot Ensemble, en koortsige manga-beelden op de achtergrond  werd dit programma in de grote cultuurhuizen in België en Nederland gespeeld.

 

 

 

 

CREDITS 

Mauro Pawlowski en Braaknoot Ensemble:

 

gitaar en zang: Mauro Pawlowski 

zang: Lore de Jonckheere en Annelies Van Dinter

electronica: Dijf Sanders / Roman Hiele

bas: Pascal Dewez

gitaar: Elko Blijweert 

percussie: Jeroen Stevens

toesten: Joris Caluwaerts / Fulco Ottervanger

viool: Wietse Beels

viool: Christophe Pochet 

altviool: Marc Pijpops 

cello: Frans Grapperhaus